کد خبر 267799
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت در واکنش به اظهارت وزیر صنعت مبنی بر اینکه در صورتی که این خودرو کالای انحصاری نباشد، قیمت‌گذاری از شورای رقابت خارج خواهد شد، گفت: امکان خارج کردن موضوع قیمت گذاری خودرو از دستور کار شورای رقابت وجود ندارد و بر اساس سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو صاحب صلاحیت شد.

به گزارش مشرق، عیسی امامی در گفت و گو با خانه ملت، گفت: در زمان طرح موضوع تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو، بررسی‌های کارشناسی شورای رقابت حاکی از آن بود که خودرو جنبه انحصاری دارد و لذا اعضای شورای رقابت نیز به این نتیجه رسیدند که خودرو یک کالای انحصاری است به همین دلیل شورای رقابت برای تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو بر اساس سیاست های کلی اصل 44 صاحب صلاحیت شد.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امکان خارج کردن موضوع قیمت گذاری خودرو از دستور کار شورای رقابت وجود ندارد، افزود: معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسات شورای رقابت شرکت می کردند و اگر اعتقاد وزارت صنعت این بود که خودرو یک کالای انحصاری نیست و باید در فضای رقابتی قیمت گذاری شود این موضوع را در جلسات اعلام می کردند یا اصلا در جلسات شرکت نمی کردند که خوشبختانه تعامل بین وزارت صنعت و شورای رقابت از ابتدا وجود داشته است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به این سوال که آیا در خواستی از سوی خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت به این شورا رسیده است، ادامه داد: درخواست جدیدی در این راستا مطرح نشده اما در راستای مباحثی که در گذشته وجود داشته و اظهار نظرهایی که وزارت صنعت یا موضع گیری هایی که در فضای کارشناسی و همچنین عکس العمل هایی که شورای رقابت در فضای کارشناسی داشت حاکی از این بود که تا پایان سال هیچ گونه افزایش قیمتی صورت نگیرد.

امامی افزود: ضمن اینکه نرخ ارز در پایان سال 91 بسیار بالاتر از زمانی بود که موضوع تجدید نظر بر قیمت خودرو مطرح شد و این بیانگر این است که قیمت موجود یک قیمت مناسب است.

وی گفت: اینکه خودروسازان درخواستی برای افزایش قیمت خودرو داشته باشند حق آنها است اما شورای رقابت فرمولی ارائه داده که می تواند در هر شرایط و مقطع زمانی پاسخگو باشد و فقط کافی است خودروسازان نرخ تورم بخشی از سوی بانک مرکزی و نرخ بهره وری از طریق سازمان استاندارد که دو پارامتر دستورالعمل قیمت گذاری خودور است را به دست بیاورند.


خودروسازان به جای افزایش قیمت به دنبال افزایش تولید باشند

عضو ناظر شورای رقابت ادامه داد: با توجه به مذاکرات ژنو، روانسازی بازار،دسترسی به بازار بین المللی، کاهش قیمت تمام شده قطعات وارداتی فکر نمی کنم تقاضایی برای افزایش قیمت خودرو مطرح شود و اگر تقاضایی باشد برای سال آینده و ناشی از مسائل غیر ارز مانند هزینه های جاری و حقوق و دستمزد باشد؛ ضمن اینکه بر اساس آمار دولت نرخ تورم کاهش یافته و رشد منفی اقتصاد نیز تا پایان سال به صفر و حتی مثبت می شود و تا سال آینده نیز به 3 درصد می رسد که همه این موارد می تواند به تصمیمات خودروسازان کمک کند تا برخورد منطقی با موضوع خودور داشته باشند و بیشتر به دنبال افزایش تولید و دستیابی به بازار داخلی و خارجی باشند تا کمبودها را از این طریق جبران کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    جمش کن بابا،بیش از 1 ساله دارن دعوا زرگری میکنن همشون مسئول این افزایش قیمت هستن و ذینفع مستقیمش
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    نرخ انواع خودرو در بازارهای جهانی و نرخ‌های واقعی در بازار داخلی: هیوندای جنسیس: 34200 دلار معادل 101 میلیون تومان و در بازار ایران 238میلیون وراکروز: 28345 دلار معادل 84 میلیون تومان و در بازار ایران 234میلیون النترا : 16965 دلار معادل 50میلیون تومان و در بازار ایران 104میلیون سوناتا : 21350دلار معادل 63 میلیون تومان و در بازار ایران 137میلیون جنسیس کوپه: 24250 دلار معادل 71 میلیون تومان سانتافه: 24700 دلار معادل 73 میلیون تومان آزرا: 32250 دلار معادل 95 میلیون تومان و در ایران 195میلیون قیمت انواع مدل‌های هیوندای در بازار داخل ایران: قیمت پایه جهانی انواع خودرو پورشه: باکستر: 49500دلار معادل 146 میلیون تومان در ایران 405میلیون کایمن: 52600دلار معادل 155 میلیون تومان در ایران 365میلیون پانامرا: 75850 دلار معادل 224 میلیون تومان و در ایران 890میلیون 911: مبلغ 84300دلار معادل 249 میلیون تومان و در ایران 1170میلیون کاین: 48850 دلار معادل 144 میلیون تومان و در ایران 890میلیون انواع مدل های تویوتا: یاریس: 14370 دلار معادل 42 میلیون تومان در ایران 99میلیون کمری: 2235 دلار معادل 65 میلیون تومان و در ایران 144میلیون راو 4: 23300 دلار معادل 96 میلیون تومان در ایران 170میلیون اف جی کروزر: 27030 دلار معادل 80 میلیون تومان خیلی جالبه که ما الان دارین پژو 206 رو به قیمت تویوتا کمری میخریم و ال90 رو به قیمت تویوتا یاریس و بعد هم خودروسازان عزیز با کمال متانت اعلام میکنن قیمت خودرو پایینه؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس